-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1707 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

مظالم عباد چگونه جبران مي شود ؟ در دعاي روز دوشنبه عرض ميكنيم: و أسئلك في مظالم عبادك عندي.

مظالمي كه از ديگران برعهده انسان است و بسياري از آنها در دعاي روز دوشنبه ذكر شده، حق الناس است كه بايد به گونهاي جبران شود و رضايت شخص جلب گردد، تا به پيروي آن دعا و استغفار و بخشش معنا پيدا كند، از باب مثال: اگر كسي مال ديگري را غصب كرده يا آبروي او را برده، در اين جا استغفار و دعا فايده ندارد، بلكه بايد مال را برگرداند يا آبروي ريخته را جبران كند. احاديث در اين خصوص بسيار است، از جمله ابي بصير از امام صادق7 نقل ميكند من اكل من مال أخيه ظلماً و لم يردّه اليه أكل جذوةً من النار يوم القيامه؛ كسي كه مال مردم را به ستم و ظلم بخورد و به او برنگرداند، گويا پارهاي از آتش را در روز قيامت وسائل الشيعه، ج 12، ص 144.

خورد است.

حديث دوم نيز از امام صادق نقل شده: الظلم ثلاثة ظلم يغفره الله و ظلم لا يغفره الله و ظلم لا يدعه الله...؛ همان، ج 11، ص 342.

ظلمي كه خدا آن را ميآمرزد، ظلمي كه خدا آن را نميآمرزد، ظلمي كه رها نميكند او را و ظلمي كه خدا آن را ميآمرزد، ظلم بر خويش است و ظلمي كه خدا آن را نميآمرزد، شرك است و ظلمي كه آدمي را رها نميكند، بدهكاري مردم است.

در دعاي فوق، معصوم7 از خداوند ميخواهد كه به نوعي بتواند حق الناس و مظلمه را جبران كند. اگر مالي است، از طريق مالي، اما مهمتر از مسئله مالي، حق آبرويي است كه در اين دعا بيشتر بر آن تأكيد شده است؛ زيرا آبروي مؤمن ارزشمندتر از مال است و جبران آن حلاليت شخص است. اين مسئله گاهي بسيار مشكل است. يا بايد كار نيكي در حق او انجام داد، به نحوي كه راضي شود يا امر خيري براي او انجام دهد تا در جهان آخرت ذخيره شود.

گاهي شخص در دسترس نيست و يا از دنيا رفته، در اين موارد توصيه شده كه براي او استغفار شود يا اعمال خيري انجام شده و ثواب آنها براي شخص فرستاده شود، يا اگر غيبت و تهمتي زده، حلاليت بطلبد. در هر حال اين مسئله بسيار مشكل است، به گونهاي كه امام معصوم از خداوند طلب ميكند در اين راه او را ياري دهد. ياري دادن از چند طريق ميتواند باشد: يا به انسان توفيق ميدهد كه هيچ گاه حق انسان ديگر پايمال نكرده، يا پس از اشتباه بتواند آن را زود جبران كند تا فرصت جبران را از دست ندهد، يا دل انساني را كه حق او پايمال شده نرم ميكند تا شخص را مورد گذشت و عفو قرار دهد، يا خداوند به آن شخص كه حق او پايمال شده، لطف و عنايت در آخرت مينمايد تا به نوعي حق پايمال شده، جبران شده و او راضي گردد.

از مجموع روايات استفاده ميشود كه مظالم عباد كه در متن دعا آمده، عبارت است از: مطلق حقوق الناس و بدهيهاي مالي كه از راه ستم و زور مانند دزدي، غصب، كم فروشي، خيانت و امثال اينها جمع آوري شود و بر ذمه انسان است، كه اگر عين آن موجود است، بايد كار آنها را برگرداند و اگر موجود نيست، قيمت آن را بدهد. چون منشأ به دست آمدن آنها ظلم و تجاوزم بوده است، به آنها مظلمه و مظالم عباد گفتهاند. در هر صورت حكم آنها همان است كه بيان شد. اگر شخصي در دسترس نباشد و مظالم از نوع مالي باشد، بايد از طرف او آية الله فاضل، جامع المسائل، ج 2، ص 397.

صدقه داده شود يا با حاكم شرع (مرجع تقليد) مصالحه شود و يا در صورتي از دنيا رفته، به وارثان او داده شود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.